HR: “Hoe verloopt de communicatie?” Technicus: “Nou ik denk dat de elektromagnetische interferentie een behoorlijk storend effect heeft”

Ik denk dat de HR-manager grote ogen opzet, als hij of zij dit antwoord hoort. Andersom zullen sommige technici zich achter de oren krabben als er gevraagd wordt om te “reflecteren op je eigen communicatiestijl”.

Niet zo verwonderlijk, want de (HR)-manager heeft een ander vocabulaire ontwikkeld dan de technicus en ieder worstelt beroepsmatig dag in dag uit met totaal verschillende vraagstukken.

Ik merk echter dat de meeste technici het prettig vinden om over hun ontwikkeling te praten. Of dat nu gaat om de hard skills (technische kennis en vaardigheden) of de soft skills.

Met soft skills wordt bedoeld: communicatieve vaardigheden, samenwerken in teamverband, zelfreflectie, klantgerichtheid, coachend leidinggeven, enz.

Voor de technicus is zijn inhoudelijke vakkennis de motor. Nu heb je behalve een motor ook een stuur nodig. Met de juiste soft skills kun je je technische kennis beter inzetten in projecten en beheer en onderhoud en zo beter sturen op resultaat. Je kunt als technicus immers overtuigd zijn van die ene aanpak, maar hoe krijg je je collega’s daar in mee?

Communiceren over de communicatie

De onderlinge communicatie verbeteren, betekent ook dat je over de communicatie zelf moet gaan praten. Waarom luistert men niet naar mij? Waarom laat ik mij toch weer ompraten als de druk hoger wordt, en waarom praat die werkvoorbereider zo wazig over die klus? Snapt hij er zelf wel iets van? De vraag is: hoe communiceer je over de communicatie op een constructieve manier?

Ik heb ervaren dat DISC daar een mooie tool voor is.

Met DISC leer je je eigen communicatie- en gedragsstijl omschrijven en krijg je meer inzicht in de voorkeursstijl van je collega’s. Daarmee leer je elkaar beter begrijpen. Ook leer je hoe je je sterke kanten optimaal in kan zetten in het team en hoe je het beste met je minder sterke kanten om kan gaan. Eigenlijk kun je de communicatiestijl van iemand vergelijken met taal. Ook al spreek je in letterlijke zin dezelfde taal: toch kan het zijn dat als je een andere communicatiestijl hebt, je elkaar gewoonweg niet begrijpt en niet op dezelfde golflengte komt.

In een DISC-workshop van een dag worden met het DISC-teamprofiel alle voorkeursstijlen van de teamleden inzichtelijk gemaakt. Dat creëert een bewustwording die een mooie impuls geeft aan het verbeteren van de communicatie.

Pagina delen:

Waarom kiezen voor SKILLS2GO?

  • Multidisciplinair
  • Optimale vertaalslag tussen organisatie en werkvloer
  • Duurzame verbetering door draagvlak
  • Betrouwbaar door betrokkenheid
Organisatiescan