Didactische vaardigheden voor de technisch trainer

De technisch trainer heeft logischerwijs een sterke focus op inhoud. Vanuit die passie kan soms het leerproces van de cursist worden vergeten. De cursisten willen dingen leren en dat betekent dat ze de kennis en vaardigheden in de praktijk moeten kunnen toepassen. Ook moet er vaak een examen worden gehaald. In de techniek komt het geregeld voor dat het halen van het examen een voorwaarde is voor de beroepsuitoefening. Hoe verzorg je een training die effectief en efficiënt is?

Voor wie?

Voor technisch trainers, adviseurs of technici die vanuit hun functie trainingen geven.

Doel

De deelnemer kan de leerbehoefte achterhalen en op basis daarvan een training samenstellen die aansluit op de doelstellingen van de opdrachtgever en die goed toepasbaar is in de praktijk. Ook kan de deelnemer activerende werkvormen bedenken en toepassen die leiden tot effectief en efficiënt leren. Daarnaast kan de deelnemer omgaan met de groepsdynamica en weet hij of zij de cursisten te stimuleren en uit te dagen.

Onderwerpen

Ervarend leren volgens Kolb, communicatiestijlen, je eigen ontwikkeling als trainer, het intakegesprek, werken vanuit leerdoelen, beheersingsniveau’s, het maken van een programma, toepassen van didactische werkvormen, transfer bevorderende acties, activeren van de deelnemers, reflecteren op je zelf, evaluatie (toetsing), randvoorwaarden, omgaan met weerstand, het groepsproces, borging van het geleerde.

Opmerking

De groepen worden ingedeeld naar beginniveau. Ervaren technisch trainers worden in aparte groepen getraind. Van te voren vult de deelnemer een DISC online vragenlijst in. Hier komt een rapport uit voort met zijn of haar communicatie en gedragsstijl. Hiermee wordt het een stuk makkelijker de eigen leerdoelen te formuleren.

Duur

3 dagen.

Check de agenda voor data en plaats van Open Trainingen.
Vragen over Incompany Trainingen?

Neem contact op
Pagina delen: