Zo voer je een krachtig functioneringsgesprek

De gesprekscyclus is een belangrijk onderdeel van een professioneel personeelsbeleid. Het doel is om tot heldere afspraken te komen met je medewerkers, die je op gezette tijden evalueert. Op die manier zorg je voor een optimale aansluiting tussen de doelstellingen van je bedrijf en die van de medewerkers waar je leiding aan geeft. De gespekscyclus draagt in belangrijke mate bij aan de ontwikkeling van je medewerkers. Maar hoe doe je dat eigenlijk?

Voor wie?

Veel leidinggevenden zien er tegen op om weer die gesprekken te voeren. Veel leidinggevenden en ook medewerkers zien het als een verplicht nummer, zijn na het gesprek teleurgesteld en vragen zich af of deze gesprekken zin hebben. Deze training is voor leidinggevenden die af willen van dit gevoel en meer willen halen uit de gesprekken.

Doel

Een goed gesprek voeren met een goede vastlegging die bestaat uit heldere afspraken. Ook: wat is nu het verschil tussen een ontwikkelgesprek, functioneringsgesprek en beoordelingsgesprek? Welke organisatorische fundamenten liggen ten grondslag aan effectieve gesprekken met de medewerkers en hoe zorg je er voor dat deze fundamenten in goede conditie zijn en blijven?

Onderwerpen

Functieprofiel en competentieprofiel, de gesprekscyclus, kenmerken van het ontwikkelgesprek (POP gesprek), functioneringsgesprek en beoordelingsgesprek, structuur en opbouw van het gesprek, analyse van het functioneren, inspireren, constructieve feedback geven, focus op resultaten en gedrag, omgaan met emoties en lastige situaties, praktijksituaties en voorbeelden.

Opmerking

Van te voren vult de deelnemer een DISC online vragenlijst in. Hier komt een rapport uit voort met zijn of haar communicatie en gedragsstijl. Hiermee wordt het een stuk makkelijker de eigen leerdoelen te formuleren.

Duur

1 dag.

Check de agenda voor data en plaats van Open Trainingen.
Vragen over Incompany Trainingen?

Neem contact op
Pagina delen: